Mer enn 80 år med Avery

En god idé har revolusjonert en global industri

Avery har sitt utgangspunkt i at etiketter i gamle dager ikke klistret av seg selv. Den gang måtte man selv påføre limet fra limkrukken eller fukte baksiden med vann for å aktivere limet.

I 1935 ble dette endret av R. Stanton (”Stan”) Avery, som sees på bildet. Han fikk ideen om den selvklebende etiketten og lanserte Kum-Kleen Adhesive Products på markedet. Den første moderne etikett hadde sett dagens lys. Stan Avery grunnlag selskapet i Sør-California i USA.

Mer enn 80 år med Avery
Avery - Sånn begynte det

Sånn begynte det

Stan Avery valgte Kum-Kleen Products som det første navnet på bedriften hans, for å reklamere om selvklebende etiketter som kunne fjernes helt uten å etterlate merker.

Da kundene spurte om de kunne få deres navn på etikettene, begynte han også å trykke på dem med en hånddrevet trykkpresse. I begynnelsen bestod etikettenes forside bare av normalt hvitt papir.

I dag kan etikettenes forside være laget av f.eks. stoff, plast eller metallfilm, og være dekorert med design og bilder i skarpe farger.

Siden skiftet bedriften navn til Avery Adhesives. Den 21. september 1946, ble Avery Adhesives et partnerskap mellom Stan og Dorothy Avery til Avery Adhesives Label Corportaion og omfattet tre bedriftsaktiviteter: videresalg, industriproduksjon og konvertering.

Etikettene i kategorien for videresalg ble solgt til kundene gjennom 1200 detaljister, primært bokhandlere og gjennom 300 grossister og distributører.

Etikettene var generelt uten trykk og ble pakket i små mapper, folieposer eller dispenserbokser. Dette er den form for Avery-etiketter og emballasjeform som stadig er meget utbredt.

Avery Internasjonal ekspansjon

Internasjonal ekspansjon

Stan syntes at det var upraktisk å sitte i det sørlige California og fremstille og trykke etiketter til kunder over hele verden. For å sikre fortsatt vekst, var Avery nødt til å etablere separate driftsavdelinger forskjellige steder i verden.

Med denne erkjennelsen, begynte franchise-programmet for utenlandske etikettprodusenter å vokse, og det ble opprettet en spesiell avdeling som leverte basismaterialer til andre produsenters fremstilling av selvklebende etiketter.

Avery Etablering og vekst på det nordiske markedet

Etablering og vekst på det nordiske markedet

Fra 1970-tallet og opp mot årtusenskiftet, etablerte Avery-merket seg på det nordiske markedet under forskjellige konserneierskap.

I 1975 åpnet R. Anker Jørgensens etikettfabrikk i Nykøbing Falster i Danmark, som siden ble kjøpt av Avery Dennison-konsernet og fabrikken i Nykøbing Falster ble det nordiske hovedkontoret for produksjon, salg og markedsføring av etiketter til håndskrift, bruk i håndapplikatorer, kopimaskiner og datamaskiner.

En av bedriftens bestselgende produktkategorier, Avery Laser Labels, ble lansert i 1987.

Avery - Ytterligere ekspansjon i Europa

Ytterligere ekspansjon i Europa

I starten av 1999 gikk Avery Dennison en joint venture med Zweckform Buro-Produkte.

Zweckform var ledende på det tyske markedet med formularbøker og etiketter. Den nye bedriften skulle gjøre det mulig å utbre Avery-merket i Sentral- og Øst-Europa, og sikre fortsatt vekst for Zweckform i andre land, mens den nye organisasjonens tekniske utvikling og produktutviklings fasiliteter ble prioritert.

CCL kjøper Avery-merket

CCL kjøper Avery-merket

I juli 2013 ble avdelingen Avery Office Products kjøpt av CCL Industries.

CCL er verdens største etikettvirksomhet, og leverandør av innovative løsninger til verdens markeder for personlig pleie, mat- og drikkevarer, helsesektoren og medisinske spesialområder, bilindustrien, elektronikk og varige forbruksgoder, detaljhandel og klær.

Bedriften har tre andre hovedselskaper i tillegg til Avery:

  • CCL Label
  • CCL Container
  • Checkpoint

Med ca. 19 000 engasjerte medarbeidere, driver CCL 150 supermoderne produktanlegg i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Asia, Australia og Afrika.

Med endring av eierskapet tok også Averys fremtidsvisjon form. I tillegg til kjerneforretningene rundt kontorproduktene, utnyttes også CCL-konsernets kjempestore teknologiske kapasitet og store materialkunnskaper løpende til å lansere nye etikettprodukter for andre markeder og målgrupper.

Avery utvider sortimentet - PCL

Avery utvider sortimentet

I november 2014 kjøpte Avery den britiske bedriften PCL Label.

PCL er anerkjent som bransjens ledende på det engelske markedet for kommersiell trykk når det gjelder selvklebende ark og etiketter til digitalt trykk. I mer enn 20 år har de utviklet et høyt respektert utvalg av produkter samt service på toppnivå for markedet i dag.

Alle materialer i PCL-serien kan utskrives både med konvensjonelle metoder (som offsettrykk og silketrykk) og digitalt ved hjelp av “hot fusing”-laserteknologi. I tillegg kommer mulighetene med PLC3-serien, som trykker med HP Indigo-trykkpresser.

Alle PCL-materialer er laget for å kunne håndtere forskjellige trykkprosesser, f.eks. fortrykk av faste opplysninger med offsettrykk, og etterfølgende overtrykk av variable data med digitale metoder.

Avery Køge Danmark

Avery Nordic

Avery Nordic har i dag hovedkontor i Køge i Danmark, og dekker salg og markedsføring i de nordiske landene av bedriftens serie med etiketter til alle formål.

Avery Nordics primære område er utstansede etiketter på A4-ark til utskrift i laserskriver, fargeskriver og blekkskriver, samt et stort utvalg av etiketter til håndskrift.

Videre tilbyr Avery Nordic innovative løsninger innenfor etiketter og kortprodukter, som gratisprogrammet Design & Print med hundrevis av maler som man enkelt og greit kan tilpasse, designe og skrive ut adresseetiketter, visittkort, skilt, navnskilt og mye mer – både online, offline og fra nettbrett.

Avery - Ledende innenfor programstyrte digitale utskriftsløsninger

Ledende innenfor programstyrte digitale utskriftsløsninger

I dag er Avery verdens ledende leverandør innenfor programstyrte digitale utskriftsløsninger for millioner av mindre bedrifter og forbrukere, og står for organisering av materialer på kontorer, skoler og i hjemmet.

Vi går foran når det gjelder innovativ teknologi og produktløsninger for utskriftbare medier, og merket vårt er bransjens mest anerkjente.

Bedriften tilbyr ca. 1000 produkter i Norden til både næringslivet og private på kontoret og der hjemme.